Trainingen en workshops
Bilan coaching, training en advies voor de begeleiding van intervisies
Wat is intervisie?
Intervisie is een gestructureerde vorm van collegiale consultatie waarin professionals samenkomen om werkgerelateerde vraagstukken en casussen te bespreken. Tijdens een intervisiesessie brengen deelnemers hun eigen ervaringen en vraagstukken in en gezamenlijk wordt er op een methodische manier naar oplossingen gezocht. Dit proces bevordert reflectie, inzicht en groei in de beroepspraktijk.
​
​
Doel
Van elkaar te leren.
Professionele ontwikkeling stimuleren
Kwaliteit van het werk te verbeteren
​
​
Wanneer zet je intervisie in?
Intervisie kan in verschillende situaties en voor diverse doelen worden ingezet:
Professionele Ontwikkeling
Wanneer professionals behoefte hebben aan reflectie op hun werk en aan nieuwe inzichten en perspectieven om hun vaardigheden en kennis te verbeteren.
Professionele Ontwikkeling
Bij het bespreken van ingewikkelde of uitdagende cases waar meerdere perspectieven en ervaringen waardevol kunnen zijn om tot een oplossing te komen.​
Teamontwikkeling
Om de samenwerking en communicatie binnen een team te verbeteren en te zorgen voor een gezamenlijke aanpak van problemen en uitdagingen.​​​
Ondersteuning en Feedback
Bij het implementeren van veranderingen in werkwijzen of bij het zoeken naar innovatieve oplossingen voor bestaande problemen.
Verandering en Innovatie
Bij het implementeren van veranderingen in werkwijzen of bij het zoeken naar innovatieve oplossingen voor bestaande problemen.
Preventie van Burn-out
Om te zorgen voor een gezonde werkdruk en het tijdig signaleren en bespreken van stress- en werkgerelateerde problemen, waardoor preventieve maatregelen genomen kunnen worden.
Voor wie?
Hoe doen we dat?
​
Wij onderscheiden ons door een sensitieve aanpak en creëren een vertrouwde en veilige omgeving voor de intervisiegroep. Het is van cruciaal belang dat deelnemers zichzelf kunnen zijn en zich vrij voelen om zich waar nodig kwetsbaar op te stellen voor een maximaal leerklimaat.
Intervisie door een externe begeleider kan worden ingezet voor:
​
Professionals: Individuen werkzaam in verschillende beroepsgroepen.
Teams: Groepen binnen een organisatie die samenwerken.
Eigen Samengestelde Intervisiegroepen (ZZP/DGA):
Zelfstandigen en directeur-grootaandeelhouders die zelf een groep vormen.
Kernwaarden en Methodiek
1
Gelijkwaardigheid
en Respect
Iedere deelnemer wordt gelijkwaardig behandeld en met respect benaderd.
2
Deep
Democracy
Gebruik van technieken die ervoor zorgen dat alle stemmen gehoord
worden, inclusief minderheidsstandpunten, wat bijdraagt aan een dieper begrip en betere besluitvorming.
3
Aanpassing van de Socratische Methode
De methodiek is een aangepaste versie van de klassieke Socratische methode, met toegevoegde elementen om beter aan te sluiten bij de huidige behoeften van intervisiegroepen.
Hoe ziet het eruit?
Veilige en
open omgeving
We creëren een omgeving waar deelnemers zich veilig voelen om hun gedachten en gevoelens te delen.​
Passende intervisie
methoden
We passen de intervisiemethoden aan de casuïstiek en leerbehoeften van de groep aan.
Actieve deelname en inclusiviteit​
We stimuleren actieve deelname van alle groepsleden en zorgen ervoor dat elke stem wordt gehoord.
Efficiënte
Tijdsindeling​
We houden de tijd goed in de gaten om de sessies efficiënt te laten verlopen, met een maximum van één uur per casus en maximaal twee casussen per intervisiesessie.​​