Bilan update
- Diana Codfried
- 21 okt 2021
- 1 minuten om te lezen

De Bilan nieuwsbrief is weer uit en ditmaal in een geheel nieuw jasje! Bilan neemt je graag mee in wat er de afgelopen tijd is gebeurd op het gebied van coaching, training, advies en re-integratie. De nieuwsbrief geeft aandacht aan:
Bilan 5 jaar & de twee nieuwe websites
Bilan coaching: Nobco certificering van de coachpakketten
Bilan training: Accreditatie en een mooi nieuwe trainingsaanbod
Bilan advies: terugblik op het Festival kleurrijk Harderwijk en vooruitblik op de dialoogsessies in de gemeente Zwolle
Keti Koti dialoogtafels in Zwolle en interview met initiatiefneemster Shirley Kambel
Bilan re-integratie is apart!


















Het opruimen en organiseren van kinderspullen is een uitdaging die veel ouders herkennen, maar er zijn fascinerende psychologische aspecten aan dit proces die vaak over het hoofd worden gezien. Onderzoek toont aan dat kinderen vanaf ongeveer 3 jaar al beginnen met het ontwikkelen van eigendomsgevoel en gehechtheid aan bepaalde voorwerpen. Deze emotionele binding speelt een cruciale rol in hun cognitieve en emotionele ontwikkeling.
De psychologie achter kindersieraden en persoonlijke bezittingen
Wanneer kinderen hun eerste sieraden krijgen - of het nu een cadeautje van oma is of iets dat ze zelf hebben uitgezocht - ontstaat er vaak een sterke emotionele band. Deze kleine voorwerpen worden symbolen van herinneringen, relaties en persoonlijke identiteit. Het adequaat bewaren van deze kostbaarheden in een sieradendoos…
De Psychologie Achter Organisatie: Waarom Kinderen Baat Hebben bij Gestructureerde Opbergsystemen
Als coach weet je ongetwijfeld hoe belangrijk structuur is voor persoonlijke ontwikkeling. Wat veel mensen niet beseffen, is dat deze principes al op zeer jonge leeftijd kunnen worden toegepast, met name door kinderen te leren hun bezittingen georganiseerd te houden. Onderzoek van Dr. Sherrie Bourg Carter toont aan dat fysieke rommel direct correleert met verhoogde cortisolniveaus, zelfs bij kinderen vanaf 4 jaar.
De neurologische basis hiervan is fascinerend: het brein van een kind ontwikkelt executieve functies tussen de 3 en 7 jaar, waarbij organisatievaardigheden een cruciale rol spelen. Wanneer kinderen leren hun spullen systematisch op te bergen, versterken ze letterlijk de prefrontale cortex - het gebied dat verantwoordelijk is…