top of page

Wat zie je door de bril van een ander?


Stel je eens voor dat je problemen hebt met je ogen en dat je besluit een opticien te bezoeken. De opticien luistert naar je verhaal. Hij denkt even na en geeft je zijn eigen bril. Hij geeft aan deze bril heb ik al tien jaar en hij voldoet prima, alstublieft u mag hem van me hebben. Als de man door de bril kijkt en probeert iets te zien, is het resultaat grijze wazige vlekken, hij ziet nog slechter dan zonder de bril. De opticien reageert geïrriteerd en zegt dat hij beter zijn best moet doen dan lukt het vast wel…….Dit voorbeeld gebruikt Covey in zijn boek "de 7 eigenschappen voor persoonlijk leiderschap”.

Een mooi treffend voorbeeld, een voorbeeld wat dagelijks voor komt zeker in situatie waarin sprake is van een divers gezelschap. Op de divers samengestelde werkvloer, congres, feestje of gewoon in je eigen sociale omgeving. Wij mensen zijn geneigd om vanuit ons eigen perspectief te communiceren. We vergeten daardoor echt naar elkaar te luisteren en proberen te begrijpen wat de andere werkelijk zegt. Wat die andere verteld of vraagt vanuit zijn of haar perspectief, vanuit zijn of haar waarden en normen, culturele achtergrond. Misschien is het goed om juist eens bewust de bril van die ander op te zetten.

Dit gaat in communicatie vaak mis, we hebben het beste met elkaar voor proberen elkaar te helpen maar zijn ons niet altijd bewust dat we daarvoor eerst uit ons eigen kader mogen stappen om te proberen de ander te begrijpen. Juist in situaties waar cultureel etnische verschillen een rol spelen kunnen veel misverstanden hierover ontstaan en kan het pijnlijke situaties opleveren. Zonder dat men bewust is van de reden waarom het misgaat.

Heb jij het gevoel goed begrepen te worden,of krijg jij wel vaker de bril op van die ander met de boodschap om wat meer je best te doen om hetzelfde te zien als hij. Wellicht had je graag gewild dat de opticien eens met jouw ogen naar jou vraag zou kijken.

  • Ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn de bril terug te geven en eerlijk te zeggen dat het niet de oplossing is.

  • Ik kan me indenken dat men de winkel uitloopt met de verkeerde bril omdat je de opticien niet wil kwetsen

  • of omdat je denkt dat het je niet lukt hem duidelijk te maken dat jullie verschillende mensen zijn en daardoor ook een andere oplossing voor het probleem nodig hebben.

Het is goed elkaars bril op te zetten en te kijken vanuit de blik van die ander. Het helpt echter niet om jouw bril bij de ander op te zetten met als doel jouw blik op te dringen aan die ander.

Heb je daar ondersteuning bij nodig? Ik ondersteun je graag in dit proces, ik ondersteun ook graag organisaties in dit proces door middel van een maatgerichte programma’s ter bevordering van cultuur sensitief werken.

Nieuwsgierig? Neem gerust contact op, dat kan via www.bilancoaching.nl of info@bilancoaching.nl

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page