Pak jij je cadeau uit?
Communiceren doen we zowel verbaal als non-verbaal altijd. Immers als je praat zend je automatisch signalen uit met je lichaam. In welke verhouding de verschillende vormen van communicatie plaatsvindt, daarover lopen de meningen vandaag de dag flink uiteen. Waar men het wel over eens lijkt te zijn is dat ruim de helft van communicatievorm bestaat uit lichaamstaal.
Dat is interessant want wat gebeurt er wanneer je allebei iets anders bedoeld met dezelfde non- verbale communicatie uiting? Het kan zijn dat hierdoor enorme communicatieproblemen ontstaan.
Een eenvoudig voorbeeld is dat bij mijn Nederlandse kant, mijn moeders het gebruikelijk is om bij het ontvangen van een cadeau dit direct uit te pakken. Bij mijn Surinaamse kant, mijn vaders kant is het juist beleefd het cadeau pas uit te pakken als de gever weg is. Je kunt je voorstellen dat communicatieproblemen kan opleveren wanneer ik in een Nederlandse omgeving het cadeau aan neem, vriendelijk bedank en het ongeopend weg leg. Een simpel voorbeeld uit mijn eigen omgeving.
Op de werkvloer, in je sociale omgeving, of zelfs een relatie is het belangrijk dat je van elkaar weet wat jij bedoelt met jouw lichaamstaal, jouw non-verbale communicatievorm. Bewust zijn van mogelijke verschillen is een mooie eerste stap. Zonder oordeel communiceren met een ander helpt om elkaar te leren begrijpen.
Weet jij wanneer je het cadeau mag openmaken of wanneer je het ongeopend weglegt of zoek je ondersteuning? Zie je op de werkvloer communicatieproblemen ontstaan door mogelijk onvoldoende begrip en kennis van elkaars culturele achtergrond?
Bilan coaching & training ondersteunt zowel individueel door middel van coaching als groepsgewijs met maatgerichte programma’s vragen op het gebied van transculturele communicatie en cultuursensitief werken. Neem gerust contact op kan je www bilancoaching.nl of info@bilancoaching.nl